نقد مدل های کسب و کار
جوآن مگرتا، سردبیر سابق مجله هاروارد بیزینس ریویو، پیشنهاد میکند که دو عامل مهم در اندازهگیری مدلهای کسبوکار وجود دارد. او میگوید وقتی مدلهای کسبوکار کار نمیکنند، به این دلیل است که داستان منطقی نیست ویا اعداد فقط به سود اضافه نمیشوند.
صنعت هواپیمایی مکان خوبی برای جستجو برای یافتن مدل کسب و کاری است که منطقی نیست. شامل شرکت هایی می شود که متحمل زیان های سنگین و حتی ورشکستگی شده اند.
سال ها بود که شرکت های بزرگ هواپیمایی مانند امریکن ایرلاینز، دلتا و کانتیننتال کسب وکار خود را حول یک ساختار هاب اند - سفارشی بنا می کردند که در آن همه پروازها از طریق چند فرودگاه اصلی هدایت می شدند.
با اطمینان از اینکه بیشتر صندلی ها در بیشتر مواقع پر می شوند، مدل کسب وکار سود زیادی به همراه داشت.
با این حال، یک مدل کسبوکار رقیب به وجود آمد که قدرت شرکتهای بزرگ را بار سنگینی کرد. شرکتهایی مانند Southwest و JetBlue هواپیماها را با هزینه کمتری بین فرودگاههای کوچکتر جابهجا کردند. آنها از برخی ناکارآمدی های عملیاتی مدل هاب و اسپیک اجتناب کردند و در عین حال هزینه های نیروی کار را کاهش دادند. این به آنها اجازه داد قیمت ها را کاهش دهند و تقاضا برای پروازهای کوتاه بین شهرها را افزایش دهند.
از آنجایی که این رقبای جدیدتر مشتریان بیشتری را جذب کردند، اپراتورهای قدیمی باقی ماندند تا از شبکه های بزرگ و گسترده خود با مسافران کمتر پشتیبانی کنند. این مشکل زمانی بدتر شد که پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001، ترافیک به شدت کاهش یافت.
برای پر کردن صندلیها، این خطوط هوایی مجبور بودند تخفیفهای بیشتری را در سطوح عمیقتر ارائه کنند. مدل کسب و کار Hub-and-Spoke دیگر معنی نداشت.
نمونه ای از مدل های کسب و کار
مجموعه گسترده مایکروسافت را در نظر بگیرید. طی چند دهه گذشته، این شرکت خط تولید خود را در خدمات دیجیتال، نرم افزار، بازی و موارد دیگر گسترش داده است. مدلهای مختلف کسبوکار، همگی در مایکروسافت، شامل موارد زیر میشوند اما محدود به آنها نیستند:
بهره وری و فرایندهای کسب وکار: مایکروسافت اشتراک محصولات آفیس و لینکدین را ارائه می دهداین اشتراک ممکن است براساس استفاده از محصول (یعنی میزان داده آپلود شده در شیرپوینت)باشد.
ابر هوشمند: مایکروسافت محصولات سرور و سرویس های ابری را برای اشتراک ارائه می دهد. بیشتربخوانید
محاسبات شخصی بیشتر: مایکروسافت محصولات فیزیکی مانند سرفیس، قطعات کامپیوتر شخصی و سخت افزار ایکس باکس را به فروش می رساند.
- ۰۲/۰۲/۲۳